Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Budapest ....freedom statue... in remembrance of Horthy István

Budapest ....freedom statue... in remembrance of Horthy István

 

Horthy István

HORTHY István (1904-1942)

Gépészmérnök, kormányzóhelyetttes, Horthy Miklós kormányzó idősebb fia. 1928-ban gépészmérnöki diplomát szerez, a MÁVAG gyárban dolgozik, 1934-től átveszi a cég vezetését, 1938-tól vezérigazgató. A tervezőcsoport, melynek élén dologzik, sok neves fejlesztésben vesz részt, példaként említhetjük a legendás 424-es gőzmozdonyt. 1941 júliusában államtitkár, 1942. február 19-én kormányzóhelyettessé nevezik ki. 1927-től vezetett repülőgépet, tartalékos tisztként került a frontra. 1942. augusztus 20-án búcsúbevetésének szánt repülésekor elvesztette uralmát Héja típusú gépe felett, és lezuhant. Halálát máig is találgatások övezik, de a szakemberek többsége a nehezen vezethető gépben és Horthy István gyakorlatlanságában látja a baleset okát.

 Bethlen István és Horthy István

 

 

Ifjú Bethlen István gróf és Horthy István a lóversenypályán, 1935
Fénnyel írott történelem. Magyarország fotókrónikája 1845-2000.
Szerkesztette: Stemlerné Balog Ilona és Jalsovszky Katalin.
Helikon Kiadó, Budapest, 2000, 203. kép.
Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtára, Budapest

 

 

vitéz Horthy István kormányzóhelyettes
(középen repülőtiszti ruhában) a szovjet fronton. 1942 nyarán.



vitéz Horthy István kormányzóhelyettes, repülő főhadnagy
a Dongó század Héja vadászgépén felszállás előtt a doni fronton. 1942 nyarán.

Vitéz Horthy István a szovjet fronton vitéz Jány Gusztáv vezérezredessel, a 2. hadsereg parancsnokával. 1942 nyarán.

Gépészmérnök, kormányzóhelyettes, vitéz nagybányai Horthy Miklós kormányzó idősebb fia.

1904. december 9-én született Pólában. Iskolaéveit Bécsben végezte, megtanult franciául és angolul. 1922-1928 között tanulmányokat folytat és oklevelet szerez a budapesti József Nádor Műszaki Egyetem gépészmérnöki karán. 1927-ben szerez repülővezetői képesítést. 1929. júniustól szeptemberig üzemmérnök a csepeli Weiss Manfréd gyárban. 1929. októberétol 1930. októberéig a Ford műveknél van alkalmazásban az Egyesült Államokban. 1930-1940 a MÁVAG főmérnöke, majd igazgatóhelyettese, igazgatója, egyidejűleg vezérigazgató helyettes. A tervezőcsoport élén sok nagyobb fejlesztésben vett részt, pl. a 424-es gőzmozdonyéban. 1934 -től 1938 -ig cégvezetője, 1938 -tól haláláig vezérigazgatója volt a cégnek.

1942. február 19-én az Országgyűlés kormányzóhelyettessé választja. 1940. április 27-én köt házasságot gróf Edelsheim Gyulai Ilonával, és 1941. január 17-én megszületik a fia, ifj. Horthy István. 1941-től államtitkárrá, 1942 februárjától pedig kormányzóhelyettesé lépett elő. Az országban a "kiskormányzó" igen nagy népszerűségnek örvendett.

1927-től vezetett repülőgépet, tartalékos tisztként került a frontra. 1942. augusztus 20-án búcsúbevetésének szánt repülésekor az ukrajnai Alekszejevka városka mellett elvesztette uralmát Héja típusú gépe felett, és lezuhant. Balesetének gyanús körülményei, valamint az a tény, hogy náciellenes volt, mely véleményét időnként nem is rejtette véka alá, a halálának okaihoz sok legendát és találgatást fűztek, melyekre mind a mai napig nem sikerült cáfoló, vagy megerősítő bizonyítékot felmutatni. A kenderesi családi sírboltban van eltemetve.

 

 

HORTHY ISTVÁN tartalékos főhadnagy, kormányzó-helyettes (pilótája által "Sheriff"-nek nevezett Héja.

1942. augusztus 20-n Horthy István tartalékos főhadnagy kormányzó-helyettes repülőhalála mély megrendülést váltott ki hadműveleti területen és a hátországban egyaránt.

 Fájl:Horthy csalad.jpg

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

horvathzoltan1977@gmail.com

(Horváth Zoltán, 2009.11.01 14:36)

Nagy tisztelője vagyok Horthy Istvánnak, és családjának.
Elhatároztam, hogy megfestem a portréját.
Egészen jól haladok a képpel.
Úgy vettem észre nincsen róla készült festmény, ezt a hiányt kívánom pótolni.